Tårtbakning - resultat!

Nu har jag äntligen färdigställt min kära tårta jag tjatat om.
Hade ju planer på en provtårta innan jag ger mig i akt att göra en
själv till dopet, vill ju att den ska vara fin, så nu ska ni få se resultatet
av min första seriösa tårta jag gjort.
första dagen gjordes det anslag, dag två gjordes det fyllningar
och dag tre, alltså idag färdigställde jag tårtan och dekorera den.
Valde att prova göra passionsfruktsmousse och glasscreme
till fyllning och italiensk maräng smörkräm att spackla tårtan med
och sen hade jag vit sockerpasta att täcka den med och dekorera
med flowerpaste som de så fint heter. eftersom jag är nybörjare
blev dock inte tårtan helt rak och fin och den sprack lite när jag jämna
ut kanterna, men det är ju sånt man får räkna med när det är första
gången, prova också på att göra mina rosor jag alltid gör och rosor
som andra tipsa om att man kan göra. Jag är ändå rätt nöjd med resultatet.
imorgon får jag besök också, tänkte att då kan man ju prova på vad andra tycker.

Passade även på att tillaga en bouef bourgiougn. vettefan hur det stavas ett långkok
på vad jag tog iallafall nötkött, fläsk, svamp och lök, morötter, vin och fond typ.
förbedde inför morgondagen. få se om det går hem hos dom som kommer.
en fräsch sallad, kanske lite bakat bröd och ris, så kan det blir hur bra som helst.

gjorde även petit chouxer och fyllde dom med moussen som blev kvar från tårtan.
mamma och stoffe gilla det, stör mig dock på att jag är sämst i världen på att göra egna
spritspåsar och har ingen fyllningstyll så det kan hända att det blir nästa inköp.
Fick iallafall blodad tand och beställde hem lite tårtfixar grejor från
tårtdecor och strössel & annat.

Och tack kicki för din kommentar, men jag vill ha en tjej som sjunger och har hittat en nu.
Och tack tina för dina jämt braiga kommentarer, och nu känner jag mig mänsklig när
jag fick ditt svar hur du gjort. :)

Nu ska jag krypa ner med lilltösen.





Hej!

Kommentarer
Postat av: sofie

men ojsan vilken tjusig!! grym sådär du :))

2012-04-12 @ 18:03:59
URL: http://sofie86.blogg.se/
Postat av: Sasse

instämmer med Soffe !!

2012-04-13 @ 12:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0