Fredag.

idag är det ledigt från skolan. skönt. vaknade vid halv 10 pigg och utvilad. har fördrivit
dagen med att först babbla med pattsan och sen massa med sandra. och myst runt i
mina mysbrallor. hoppat högt av tidigare nämnt paket som ramla ner i brevinkastet.

idag går vi in i v27+0 exakt eller för dom som föredrar att kalla det 28. fortfarande rörigt tycker jag.

Vecka 27

Barnet:

Cirka 33 cm lång. Vikt runt 1 kg.

Dess ansikte har blivit lite rundare. Foten mäter 4 cm, lårbenet 5 cm och huvudets diameter är nu 7 cm. Skulle barnet födas i vecka 27 har det mer än 90% chans att överleva, det har allt som behövs för ett liv utanför livmodern. När du nu går in i den sista tredjedelen av din graviditet
återstår mognad och tillväxt. Barnet är fortfarande mycket magert då det inte har lagt på sig något underhudsfett ännu. Huden är röd, tunn och täckt med fosterfett. Ögonen och ögonlocken
är fullt utvecklade. Barnets hörsel har förfinats och det uppfattar mer nyanserat
röster, musik och plötsligt höga ljud.

Vecka 28

Barnet:

Cirka 35 cm lång, vikten mer än 1 kg.

Barnet växer och ställer allt högre krav på mammas kropp. Kontakten blir intensivare och känns närmare. Puffar du lätt på magen kan du ibland få en puff tillbaka. Det kan också sparka till som en reaktion på höga ljud, även om fostervattnet dämpar något. Barnet ökar i vikt med ungefär 27 gr/dag och det har börjat drömma. Man vet att det har utvecklat sin förmåga att minnas. Lungorna mognar för varje dag och andningsövningarna blir mer frekventa. Från graviditetens sjunde månad är barnets tillväxt framför allt beroende av dess förmåga att producera insulin. Insulinets uppgift är att göra det möjligt för kroppens celler att ta upp socker som cirkulerar i blodet efter en måltid. Cellerna utnyttjar sockret som energi, antingen förbränns det eller lagras.
Inget fett behöver då brytas ner och på så vis hjälper alltså insulinet barnet att lägga på hullet under de sista graviditetsmånaderna.

-

Tiden går fort nu ... ungefär 12 veckor kvar kan man säga.
stör mig på att ja fortfarande tycker jag ser ut som dunderklumpen och tycker alla andra
gravida är mycket finare. själv vandrar man fram likt en pingvin gungandes ....
och rumpan har växt lika mycket som magen. fantastiskt!





.... nu ska jag plocka lite om pattsan kommer hit eller om vi åker till hofors ....
sen ska jag leta på förrådet och spackla en vägg och göra mig fin tills min
fästman kommer hem då vi ska iväg och köpa present till en bebis! :)
få se hur eftermiddagen/kvällen blir.

hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0